OCTO journaal nr. 65

OCTO JOURNAAL RGC


3 december 2021
65ste editie

 

Waarde  Octo’s

Onze Nestor Ies van Geest nodigde ons 3 december, vanaf ongeveer 11.00 uur, uit voor een genoeglijk samenzijn in ons clubhuis. “Regen en wind, wind en regen ……………..De aantrekkelijke golfdagen met een mooi zonnetje en een aangename temperatuur zijn nu toch echt voorbij. Vandaar dat we overgaan op ons winterschema. Denk wel aan je mondkapje en je inentingsbewijs!”

Inderdaad, de afgelopen week was onze baan vanwege onophoudelijk stromend hemelwater gesloten. Benijdenswaardig zijn daarom de Nederlandse golfers die het weer in Nederland tijdig wisten te ontvluchten naar zonniger oorden. Zoals de profgolfers Darius van Driel en Lars van Meijel die aan de South African Open Championship in Sun City (2-5 december) deelnamen. Het prijzengeld van $ 500.000 is natuurlijk ook een lokkertje. Lars eindigde als beste niet-Zuid-Afrikaan en kwam op een gedeelde 14de plaats.

In een jubelstemming á la Verdi’s Il Trovatore kwamen we vandaag op deze laatste Octodag van 2021 bijeen. Immers de baan was tot onze grote verrassing open! Ook de Brasserie was in full swing. En de aanwezigen waren getuige bijgaande foto in opperbeste stemming.

V.l.n.r. Charles Ligtvoet, Liesbeth Polman, Frits Hamel, Ies van Geest, Ans de Graaf, Joke van Geest, Dan Iverus en Theo Bouwman.

 

Ter gelegenheid van zijn verjaardag, nu een week geleden, honoreerde Chroniqueur alle  wensen van de aanwezigen op het gebied van koffie, spiritualiën en andere dranken. Terwijl Joke ter verhoging van de feestvreugde de befaamde bitterballen van Peter uit de keuken liet aanrukken, die met smaak werden gesavoureerd.

Onze nestor Ies overhandigde vervolgens de jarige mede als erkentelijkheid voor zijn inzet als wedstrijdleider het afgelopen jaar een piramidevormige doos, met 10 golfballen van het succesvolle handelsmerk The Longest Most Accurate Balls Ever. In dank werden deze geste en de ballen in ontvangst genomen met het uitdagende vooruitzicht van een  handicap-verlaging. De verjaarstemming werd aangegrepen om de decemberjarige Octo’s via dit medium geluk te wensen: Henk van Krevel, Cor Onstwedder, Frans Franse en Ton v.d. Meer.

Onze Octo  kosmopoliet Dan Iverus  blijkt qua opleiding en beroepsmatig in de gloriedagen van zijn flamboyante leven een toegewijd vliegtuigadept te zijn geweest. Met genen van zijn grootvader! In bijgaande column tilt hij voor ons een tipje van de sluier daarover op.

Column van Dan Iverus

Vliegeniers in de belle époque

Het is weinig bekend, dat in de “belle époque” een hevige race gaande was, om een luchtvaartuig “zwaarder dan lucht” te ontwikkelen. Men had verschillende vliegmachines uitgeprobeerd.  Maar een lichte en sterke motor, die niet te snel oververhit raakte bleek een onoplosbaar probleem te zijn.  Twee broeders uit Amerika lukte het in 1903 zo een motor te ontwikkelen en als eersten een korte vlucht te maken. Daarna ontstond dan ook een ware vliegtuigrage.

In Parijs werd in1909 de eerste  “aero salon” gehouden en soortgelijke evenementen volgden in vele grotere steden overal in Europa. De vader van mijn moeder (H.J. Schwade, Rangoon, Birma 1884) was een kind van deze “belle époque”.

Als jonge ingenieur was hij betoverd geraakt van de nieuwe mogelijkheden en bezocht in 1909 de “aero salon” in Parijs. Enthousiast besloot hij de kunst van het vliegen te leren. Vliegen was toen nog uiterst gevaarlijk en niet alleen lesvliegtuigen, maar ook leerlingen leden vaak schade. Daarom moest hij toen gewoon een vliegtuig kopen. De lessen waren zogenoemd een toegift.  Mijn grootmoeder was over dit zeer gevaarlijke avontuur iets minder enthousiast en mijn arme grootvader werd dan ook door een vliegende handspiegel geraakt toen hij haar van zijn beslissing vertelde. Jullie begrijpen nu dan ook, dat vliegende schotels echt bestaan. In juni 1910 behaalde mijn grootvader het Franse vliegbrevet nummer 115.

Het probleem van de oververhitte motoren werd trouwens tijdelijk opgelost, doordat men de krukas aan het vliegtuig vastmaakte en het hele motorhuis samen met de propeller liet draaien.  Mijn grootvader heeft met enig succes een variatie van deze rotatiemotor geproduceerd. Anthonny Fokker die in die periode van de eerste wereldoorlog vliegtuigen in Duitsland bouwde, bezocht mijn grootvader vaker.  Mijn moeder heeft mij vaak verteld dat zij Fokker zeer bewonderde, omdat hij altijd in gezelschap was van een hele stoet uiterst aantrekkelijke, jonge vrouwen. Maar dat was al lang na de belle époque.

Bij het ter perse gaan van dit journaal vernamen we dat Ok Uhlenbeck met spoed in het ziekenhuis is opgenomen. Wij leven mee met  Ok en Ans en wensen hem een spoedig herstel.

Jullie  Chroniqueur

Menu